Sınav Deneyimim, Yaptığım Hatalar

Bir Öğrencinin Kaleminden herkese merhabalar :)

Öğrencileri ve velileri bir nebze de olsa bilgilendirmek amacıyla bu yazımda 2017 YGS-LYS deneyimimden, çok sonrasında fark ettiğim hatalardan ve sınav senesinde yaşadıklarımdan madde madde bahsedeceğim. 





1. Temel lise mi dershane mi?

11. sınıfın ikinci döneminde bunu düşünmeye başladım. Okulda ki arkadaşlarım teker teker temel liseye geçiyordu ve ben ne yapacağım diye düşünüyordum. Ailemle birlikte dershaneleri, temel liseleri, özel ders ücretlerini araştırmaya başladık. 

Ankara gibi büyük bir şehirde yaşıyorsanız dershane fiyatlarının temel lise fiyatlarıyla yarıştığını duymuşsunuzdur. Araştırırken bunun doğru olduğunu fark ettik. Ve bu durumda okul-dershane yapıp yorulmak yerine hepsinin tek bir yerde olmasını tercih ederek temel liseye yazıldım.

2. Sınava nasıl hazırlandım? 

Sınava hazırlanırken temel lise de olmanın verdiği rahatlıkla evde çok fazla ders çalışmıyordum. (Yaptığım hatalardan biriydi.)

Biz her hafta deneme oluyorduk. Deneme sonuç kağıdını sınavdan sonra aldığımda hangi sorularda yanlış yaptığıma bakıyordum. Belli konularda eksik olduğumu ve üst üste o konuda denemelerde yanlış yaptığımı fark ettiğimde youtube aracılığıyla ders anlatan kanallardan bu konuları dinlemeye başladım. 

Duvarlarıma ufak ufak not kağıtları yapıştırmaya başladım. Bu kağıtlarda en çok takıldığım soruların cevapları yer alıyordu. Bunların dışında Kızılay da ders çalışabileceğiniz belli başlı kafeler var. Ben ve arkadaşlarım bir tane kafeyi çok beğendiğimiz için okul ve deneme çıkışlarında oraya gidiyor, çay içerken konu çalışıp soru çözüyorduk. 

3. Hazırlanırken yaptığım hatalar neler?

Sınava hazırlanırken bir çok hata yaptığımı fark ettim geçenlerde. Mesela telefonuma çok fazla vakit ayırıyordum, okulda ders sırasında başım ağrıdığında uyuyordum, bazı denemelere gitmiyordum, defter tutmuyordum, verilen soru ödevlerini unuttuysam arkadaşımdan soru alıyordum. Bunları yapmayın! Size ne kadar fazla zarar verdiğini çok sonradan fark ediyorsunuz.

Hatalarımın derinine inersek; 


  • Defter tutmamak başlarda sorun değilken sonrasında soru çözdükçe yanlış yaptığım konunun anlatımını bulamadığım için tekrar tekrar aynı konulara çalışmamla büyük bir sorun haline geldi. 
  • Derste uyumak o konuyu kaçırmak demektir. Sonrasında ne kadar çalışsam da uyuduğum dersleri toparlayamadım. 
  • Yapamadığım soruları sormuyordum. Okul çıkışında 2 saatlik bir soru çözümümüz oluyordu. Sorusu olan kalıyordu okulda. Çok fazla kalmadım. Senenin başında gelen şevkle kalıyordum fakat sonrasında okulda kalmalarımın sayısı azaldı. Bu büyük bir hataydı. Beni okuyan öğrenciler var ise öğretmenlerinin peşinden ayrılmamaları taraftarıyım. Gidin ve sorun. Anlamadığınızda tekrar sorun. Bir öğretmenden değil iki öğretmenden aynı soruyu dinleyin. Soruların mantığını kavramaya çalışın.
  • Telefonumla ilgilenmekten ders çalışamıyordum. Ha şimdi başlarım, birazdan başlarım diye diye verimli ders çalışmadan günü bitiriyordum.
  • YGS konularım eksikti ve ben onları tamamlamak için LYS'yi boşlamıştım. LYS konuları yetişmedi tabi ki. 
  • Deneme oluyorsanız mutlaka gidin. Sınav heyecanınızı deneme olmaya alıştığınız için daha rahat yenecek ve ortama aşina olacaksınız. Ayrıca yanlışlarınızı görüp o konular üzerine çalışabileceksiniz.


4. Doğru yaptığımı düşündüğüm şeyler neler? 

Ben denemelerden çıkınca yanlış yaptığım soruları kesip bir deftere yapıştırmaya başladım. Çözümlerini de kalan boşluklara yapıyordum. Her deneme de her dersten ne kadar net yaptığımı da not olarak tutuyordum. YGS'ye ve LYS'ye az kaldığında sayısal öğrencisi olduğum için matematik ve fen derslerinden ayrı denemeler almıştım. Orada ki her denemeye analiz ediyordum defterime. Nerede yanlış yapmışım, bilmediğim şey neymiş tek tek yazıyordum. Otobüsle eve dönerken de yazdıklarımı okumak o konularda hata yapmamamı sağladı. 

Defter tutmanın dışında sınava bir ay kala bölüm denemeleri çözerken yakın arkadaşımdan yardım almaya başladım. Fizik dersinde zorlanıyordum, yakın arkadaşım ise fizik dersinde çok başarılıydı. Arkadaşım okul çıkışından iki saat sonra kütüphaneye gidiyordu ve bu iki saati okulda test çözerek geçiriyordu. Ondan rica ettim ve okul çıkışlarında yanlış yaptığım soruları tekrar etmeye başladık. Karekök yayınlarının denemesini kullanıyordum. Her deneme de 13 soru vardı ve 1.25 net ile başlamıştım. Arkadaşım yanlış yaptığım soruların pratik çözümlerini, akılda tutabileceğim şekilde anlatmaya başladığında net sayım 13'e çıktı. 

5. Ailem bu süreçte bana nasıl destek oldu?

Bu kısmın velileri daha çok ilgilendirdiğini düşünüyorum. Okula başladığımda annem ve babam beni karşılarına alıp sınavın tek şansım olmadığını, sağlığımın daha önemli olduğunu, bu sene yapamazsam da tekrar hazırlanabileceğimi söylediler. Bu konuşmalar sınava kadar hatta sınavdan sonra dahi devam etti. Beni rahatlatmak için türlü türlü yollara başvuran biricik ailem sınava rahat girmemi sağladılar. Evet, sınava çok rahat girdim. Heyecan yapmadan, stresli olmadan, hayatımın sınavı olmadığını bilerek girdim. 

6. Sınavda neler oldu? 

YGS'de sınavı yetiştiremedim. Okul denemelerinde zamanımı çok iyi ayarlıyordum. 160 dakikalık sınavı 100 dakika da bitiriyor, kalan 60 dakika da ise sosyal çözüp boş sorularımı kontrol ediyordum ama gelin görün ki gerçek sınavda öyle olmadı. Süremin çoğu matematik bölümünde ki problemlere gitti. Soruyu çözene kadar zorluyordum. Bu büyük bir hataydı. 

Geometri sorularını çözdükten sonra ne kadar sürem kaldığına bakmak için başımı kaldırdım ve dünya benim için durdu. Yarım saatim vardı. Fen sorularına başlamamıştım. Türkçe ve Matematikte boş sorularım vardı. Acele ile fen bölümüne geçip soruları yaptım ve son on dakika da puan alabilmek için sosyal çözdüm. 

YGS'yi böyle bitirdikten sonra o hafta LYS çalışmaya başladım. Matematikte baba konular denilen türev ve integral sınava hazırlanırken beni çok zorladı. LYS-1 Matematik sınavına girerken İntegral'in başlangıç kısmını biliyordum. Sınavda da soruları yapamadım. 

Benim hedefim Genetik Mühendisliğiydi. LYS-1'in de çok iyi geçmemesi üzerinde mezuna kalma kararı alarak LYS-2'ye çalışmadan girdim. Peki ne oldu? Sorular çok kolay geldi. Okul denemelerimiz kat be kat daha zordu. Keşke çalışsaydım dedim çıktığımda. 

7. Sonuç ne oldu?

YGS'de 164 bin de yer alan ben LYS'den sonra okul puanımla birlikte 120 bin'e kadar sıralamamı çektim. Tercihler başlıyor fakat ben bu sene tercih yapmaktan vazgeçtim. Bir sene daha hazırlanarak hayal ettiğim bölümü okumak istiyorum. 

8. Kısaca özetlersek;


  • Sınava hazırlanırken telefonu bırakın.
  • Yapamadığınız soruların üzerine düşün.
  • Son ana kadar çalışmayı bırakmayın.
  • Stres yapmayın. 
  • Gireceğiniz sınavın son şansınız olduğunu düşünmeyin. Bu sene olmazsa daha çok çalışır diğer sene kazanırsınız. 
  • Kendinizi tanıyın ve buna göre çalışma programı hazırlayın. 
  • Sevgili aileler, lütfen çocuklarınıza onlardan daha değerli bir şey olmadığını hissettirin. Sağlıklarının önemli olduğunu, sınavı yapamasalar da sorun olmadığını söyleyin.
  • Ders çalışırken telefonunuzu kapatın veya ailenize teslim edin. Bir yıl dişinizi sıktıktan sonra istediğiniz kadar telefonunuzu kullanabilirsiniz. 

Bu yazımda sınav senemi anlatmak istedim. Söylemek istediklerimi tam anlamıyla söyleyememiş olsam da umarım aklınızda bir fikir oluşmuştur. Kendinize iyi bakın, bir sonraki yazıda görüşmek üzere :) 





32 yorum:

  1. Bence tüm öğrenciler için iyi bir rehber olmuş bu yazdıkların.Ayrıca kendini rahatlıkla eleştirme cesareti gösterdiğin için seni tebrik ediyorum canım benim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim halacağım :) Yayınlarken tereddüt ettim kötü olduğuna dair. Sonrasında söylediklerin geldi aklıma. Yayınladım hemen

      Sil
  2. Çok Başarılı, yol ve yöntem gösterici aynı zamanda da kendini eleştirecek kadar da cesur bir yazı olmuş Ayçacığım.Seni yürekten kutluyorum.Dilerim gençlere de bir ışık olsun bu güzel yazın ^_^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim halacağım ♡ İnsanın kendini bilmesi gerekiyor. Kendi hatalarımı bilmeli ve bunları eleştirebilmeliyim ki kendimi geliştireyim. ♡

      Sil
  3. Çok başarılı buldum. Derinlikli gözlemin neticesinde farkedilen şeyler olsa gerek. Öğrencilerin faydalanması dileğiyle ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öğrencinin diğer öğrenciyi anlayacağını ve daha çok dikkate alacağını düşünerek yazdım. Çok teşekkür ederim.

      Sil
  4. Hoş geldin. Hayırlı uğurlu olsun :)

    YanıtlaSil
  5. saaol bak sınava girecek arkadaşlarımız var. onlara faydalı olacaak. yönlendiririm sanaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederiim 💕 Faydalı olmayı umuyorum

      Sil
  6. Aramıza hoş geldiin☺ Ögrenciler ve aileler için de çok faydalı bir yazı olmuş.Keyifli bir yazma serüveni dilerim.☺🌼🌼🌼

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşbulduum ☺ Yardımcı olabildiysem ne mutlu bana. Teşekkür ederiim 🌸

      Sil
  7. Durumu cok iyi analiz etmissin gercekten ,yasitlarin icin guzel bir rehber yazisi olmus sıkmadan sıkılmadan okunacaksekilde kaleme almışsın tebrikler.Dilerim cok istedigin bölüm seneye gerçekleşir sevgiler❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederiim. Akran olduğumuz için onları anlayarak yazmayı ummuştum, başarmışım sanırım. Tekrardan teşekkür ederim, kucak dolusu sevgiler ♡

      Sil
  8. Şu önemli süreçte çok faydalı bir yazı olmuş. En iyi nasihat yaşayanın dilinden gelir. Dikkate almak gerek her noktasını. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her yıl iki milyon kişi giriyor. Kazazade, kendime böyle mi seslenmeliyim bilmiyorum, olarak ilk kez gireceklere yol göstermek istedim. Asıl ben teşekkür ederim :)

      Sil
  9. Sevgili İrem, hayatta o kadar çok sınav var ki. Gençler maalesef bu bitmek bilmez yarışlarda zaman zaman örseleniyorlar.

    Yaşadıklarını hata olarak görüp, kazazede olduğunu düşünme. En azından artık yapacaklarının bilincindesin. Umarım hedeflerine kısa sürede ulaşırsın. Sevgi ve başarı dileklerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sınava hazırlandığım süreçte deneyimsizdim fakat sizin de dediğiniz gibi artık yapacaklarımın bilincindeyim. Hedefime bir adım daha yaklaştım bu sayede. Güzel dilekleriniz için teşekkür ederim. Kendinize iyi bakın :)

      Sil
  10. duel. aldım listeye. tişküür :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederiim. İlk bölüm biraz sıkıcı geliyor ama sabredip izlersen gerçekten çok güzel 😁

      Sil
  11. Beni Deep yönlendirdi sana çok faydalı yazı oldu benim için tavsiyelerin için teşekkür ederim.
    Bende defter tutuyorum yanlış sorularını ona yapıştırıyorum birde ayrıyetten defter tutuyorum konu anlatım defteri .
    Tavsiyelerini göz önünde bulunduracağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben çok eksikliğini çekmiştim. Yeniden hazırlanıyorum şimdi. Aklım anca başıma geldi :D

      Başarılar dilerim sınavda

      Sil
  12. Hatalarını yazman harika bence, böylece pozitife dönebilecekler :)) Benim için de YGS konuları zordu, özellikle matematik :D Girdiğim yıl, matematikten önce, fene bakma hatası yapmıştım ki eşit ağırlık öğrencisiydim. :D Sınavda insan enteresan davranışlarda bulunabiliyor.
    Şimdiden başarılar dileyeyim sana :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayısalcı olmama rağmen matematikte 20 soru çözebildim şaka gibiydi 😂 Teşekkür ederiim 💕

      Sil
  13. Kendini sıkmana gerçekten gerek yok. Sınava hazırlanırken stresin en büyük düşmanım olduğunu biliyordum. Bu sonucu belki de stresimin az olmasıyla aldım :) Twitter da biri bana şey demişti; 'Hayat bir sınavdır ama sınav hayat değildir.' O da bende böyle rahatladık. Teşekkür ederiim umarım senin için de güzel şeyler olur :)

    YanıtlaSil
  14. Ben de Metehan'a aynı şeyleri söylüyorum, bu sene olmazsa seneye olur, stres yapmaya gerek yok.

    Şimdi daha bilinçli, eksiklerini görüp hatalarını anlamış biri olarak seneye hayalindeki yeri kazanacağını düşünüyorum. Kolay gelsin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Istediği yer istediği bölüm olduktan sonra bir sene kayıp hayatında hiçbir şey.

      Teşekkür ederiim 😁

      Sil
  15. Bu şekilde düşünceli ve rahatlatıcı bir yazı yazdığın için sana tüm kalbimle teşekkür ederim! ^_^ Umarım hayallerini gerçekleştirirsin. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim ne demek 😀 umarım gerçekleştiririm

      Sil
  16. Çok teşekkürler abla,benim için daha çok zaman var ama bunu rehber olarak alıyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim ablacığım, ilerisi için başarılar şimdiden :)

      Sil
  17. Merhaba, yazından anladığım üzere bu sene tekrardan hazırlanıp Genetik Mühendisliği okumak istiyorsun. Bende bir 3.sınıf Moleküler Biyoloji ve Genetik öğrencisi olarak yorum yapmak istedim. Aynı süreçler benimde başımdan geçti. En başta bir yanlışı düzeltmek isterim ki genetik mühendisliği bir yöntem adıdır türkiye de ve dünyada genetik mühendisliği diye bir meslek yok. Bahsettiğin şey sanırım moleküler biyoloji ve genetik bölümü. Türkiye de moleküler biyoloji ve genetik okuyabilirsin ki bu da moleküler biyolog olarak mezun olman demek olur. Veya bir diğer bölüm seçeneği olan biyomühendislik okuyabilirsin ki bu da neredeyse benzer içeriklere sahip bir bölüm. Mühendis olarak mezun olmanın sana ek bir artısı da var. Öncelikle yeniden hazırlandığın bu süreçte lütfen çok iyi düşün, Türkiye'de bu bölümü okumak ve iyi bir yerlere gelmek malesef ki kolay değil. Bilim ile uğraşmak zaten yeterince zorken ülkemiz buna yeterince değer vermiyor. Ama buraya gelene kadar iyice düşünmüş ve birçok öğretim görevlisiyle konuşup bu kararı almışsan seni tebrik ederim. Adına çok sevindim. Yeniden hazırlandığın bu yılda sana başarılar dilerim, aklına takılan bir şeyler olursa bölüm ya da sınavla ilgili severek yardımcı olurum. Başarılar dilerim :)

    YanıtlaSil

Blogger tarafından desteklenmektedir.

İzleyiciler

img { padding:5px; margin:5px; border-width: 5px; border-color: #0066CC; border-style: single; ridge }