Lise'de Alan Seçimi | Sayısal mı? Eşit Ağırlık mı? Yabancı Dil mi?

Herkese yeniden merhabalar 
Bu gün sizlerle lisede 10. sınıfın sonunda yapılan alan seçiminden ve kendi alanımı seçerken neler düşündüğümden bahsedeceğim.

Şu an okullarda nasıl bilmiyorum ama ben 10.sınıftayken ders seçimi yapıyorduk. Sayısal öğrencileri ileri seviye matematik, fizik vb. dersleri seçerken eşit ağırlık öğrencileri ileri seviye matematik, edebiyat vb. dersleri seçiyordu. Yabancı dil içinde belli başlı dersler vardı. Bizler İngilizce ve Almanca öğreniyorduk. Bunların ek derslerini de seçiyordunuz. Ayrıca edebiyat, tarih, coğrafya derslerini de alıyorlardı. 


(Ek derslerin olduğu kağıda bakarken ben)

1. Alan seçerken nelere dikkat etmelisiniz?

Alan seçerken lütfen sevdiğiniz ve yapabildiğiniz derslerin olmasına dikkat edin. Ayrıca o alanı okuduktan sonra hangi meslekleri seçebilirsiniz, mesleklerden dikkatinizi çeken var mı bunlara da bakın. İstemediğiniz, sırf iş alanı geniş diye sayısal seçmek ya da basit olduğunu düşünerek eşit ağırlık/dil seçmek yapacağınız en büyük hatalardan olur. 

2. Neden sayısal seçtim? Alan seçerken hangi sorunları yaşadım? 

10.sınıftayken bir ayrıma düşmüştüm. Yabancı dilim çok iyiydi ve severek dinliyordum dersleri. Diğer taraftan da sayısal vardı. Yapabildiğim derslerle doluydu ve kimyayı çok seviyordum. Benim için baya zorlu bir süreç oldu. Hocalarımla, arkadaşlarımla, ailemle konuştum. Herhangi bir meslek tercihim olmadığı için seçeceğim alan zorluyordu beni. Uzun bir süre düşünce havuzunda yüzmem sonucunda sayısal seçmeye karar verdim. Yabancı dilimi sayısal okursam da geliştirebileceğimi düşünüyordum. 

3. Sayısal seçtiğim için pişman oldum mu? 

Evet, pişman oldum. 12.sınıfta sınava hazırlanırken sayısaldan değil de dilden hazırlanmak istediğimi fark ettim ama geç olmuştu. Yabancı dille uğraşırken eğlendiğimi, ek iş olarak yapmak istemediğimi anlamıştım lakin diğerlerinden bir sene gerideydim. Bu yüzden sayısaldan hazırlanmaya devam ettim. 

4. Sayısal dersler zor mu? 

Her alanın kendine has dersleri var zorlayan. 11.sınıfta çok zorlanmasam da 12.sınıfın Matematik konuları beni zorlamıştı. Türevdi integraldi derken beynimi yakmadığıma seviniyorum :)

Fizik derslerini çok sevmediğim ve başarı gösteremediğim için ondan korkuyordum fakat 11.sınıfta sayısal işlemler artınca daha çok sevdim ve çözerken rahattım.

Biyoloji sevdiğim bir dersti. Detaylandıkça detaylansa da düzenli çalışmayla üstesinden gelinebilirdi.

Kimya derslerini aşırı seviyordum. YGS'ye hazırlanırken bir kimya kitabı almıştım. 400'e yakın soru çözmüştüm bir oturuşta. 3-4 yanlışım çıkmıştı. Tabi kimyayı seviyor olmam biraz da öğretmenimizden kaynaklıydı. Okulda en sevdiğim öğretmenlerimdendi. 

5. Ailelere tavsiyelerim neler?

Lütfen bu süreçte çocuğunuzu destekleyin, seçmek istediği alanı ve meslekleri sizde araştırın. Çocuğunuz istemediği bir alanı seçtiği takdir de derslerinde başarı gösteremez. Türkiye'de iş imkanı yok o alanın diyerek çocuklarınızın yeteneklerini ve ilgilerini, isteklerini köreltmeyin. Sayısal da okusa, eşit ağırlıkta okusa, dil de okusa işsiz kalma olasığı var, iş bulma olasılığı da. 


Bilgilendirici bir yazı oldu mu bilemiyorum fakat şu sıralar hasta olduğum için aklımı toparlamakta zorlanıyorum. Bir sonraki yazımda görüşmek üzere, kendinize iyi bakın :) 

21 yorum:

  1. hem de çok bilginlendirici olmuş.. eline sağlık..lisenin özellikle de üniversitelerin sayısal dersleri gerçekten çok zor..ama yapılamayacak bir şey değil..

    bak şimdi lise yıllarım aklıma geldi..:)) bi hikayemi anlatayım..lise sona doğru ingilizceyi bitirmiş ikinci yabancı dil olarak almancayı seçmiştim ..son dönemimdi,artık lise olmayacaktı..almanca sınavların ilkine girdim..sonuç beni de şaşırtmıştı..100 üzerinden 100 almıştım..:)) o sonuç kağıdını halen bile saklarım..demem o ki türkçe derslerini iyi kavrayanın ingilizceyi ve diğer yabancı dilleri öğrenmesi çok kolay olur..yabancı dili kendi ülkesinde öğrenmek isteyenler öncelikli türkçe dil kurallarını çok iyi bilmeli derim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız. Tekrar ve pratikte önemli yabancı dil de. Hemen unutuluyor kalıyorsun öyle :)

      Sil
  2. Tabii ki bilgilendirici bir yazı oldu! ^_^ Yabancı dilini yine de geliştirmeye devam edebilirsin, bu yüzden canını hiç sıkma :) Kendine iyi bak! ^_^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İki yıldır yabancı dilin y'sini görmüyorum... Bu beni üzüyor ama çalışmaya başlayacağım yeniden. Yabancı dil şart! Teşekkür ederiim ^.^

      Sil
  3. Çok faydalı bir yazı olmuş. Ne yazık ki Türkiye şartlarında ailelerin çoğu sayısala taraftar oluyor. Hatta sayılasın yetenekliler için olduğunu sanıyorlar. Halbuki her insanın kendine has farklı alanlarda yeteneği olabiliyor. Bu bilinçle hareket edilmesi lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayısalın yetenek ve zeka ile çok büyük bir alakası yok. Hatta bağdaştırılmamalı bile. İlgin olmadığında, sevmediğinde yapamıyorsun. Zincirlerimizi kırabilsek çok başarılı olacağız da.. :)

      Sil
    2. Okumanın, tahsil görmenin tek yararını işe görmek olarak değerlendirmek zorunda kaldığımız sürece, yetenekler ve hayaller yok oluyor İrem. Büyüklerin beklentileri, ülkenin koşulları derken olan ne yazık ki olan gençlere oluyor. Söylediklerinde haklısın, yönlendirmeye çalışanlarda kendi bakış açılarıyla haklılar. Zaten sen gerekeni söylemişsin, zincirlerimizi hep birlikte kırabilirsek ancak o zaman başaracağımız. Sevgilerimle, umudun en büyük yoldaşın olsun.:)

      Sil
    3. Çok teşekkür ederiim. Kesinlikle öyle. Bir de ailelerimiz de şey var 'çocuğum benim gibi olmasın, rahat bir yaşamı olsun'. Bu düşünceler varken onlara da kıyamıyoruz tabi

      Sil
  4. Yine faydalı bir yazı :) Son yazımda seni mimledim :) İlk mim halandan geldi yani :) Mimleyince mim soruları cevaplayıp başka bir blog yazarına pas atıyorsun :) Öğren bunları :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahahah tamamdır bakacağım şimdii

      Teşekkür ederim hala ^.^

      Sil
  5. Harika, durumu özetleyici bir yazı olmuş. Ben de lisede sayısal bölümünü seçmiştim ve çok pişman olmuştum. Aslında sözel dersleri daha çok seviyor ve başarılı oluyordum. Neyseki üniversitede istediğim bölümden devam ediyorum. Emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederiim. Benimde şu an istediğim bölüm sayısaldan. Biraz geç oldu ama ne demişler geç olsun da güç olmasın :)

      Sil
  6. Ben MFci iken TM'ye geçtim. İnsanın kararları değişebiliyor tabi. Bide Aile baskısı olmamalı ya bazı aileler MF daha yüksek zannedip zorla seçtiriyorlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle. Hiç istemeyen kişiler seçtiğinde yapamıyor da. Sonra daha büyük sorunlar yaşanıyor

      Sil
  7. tabikide faydalı bilgiiii. bi de geçmiş olsun sanaaa asıl sen kendine iyi baaak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederiim :)
      Benim özelliğimdir bu. Yaz kış demez hastalanırım :D

      Sil
  8. Meslek konusunda da bir yazı yazacağım :) insanları susturamıyoruz ne yazık ki. Kendi kafamızda bitirmeliyiz bunu

    YanıtlaSil
  9. Ne güzel bilgilendirici bir yazı olmuş. Tecrübelerini aktarman bir çok insana yardımcı olacaktır eminim :)

    YanıtlaSil
  10. Benim kızım artık bir üniversite mezunu ve 2 aydır falan da çok şükür, iş bulmuş ir genç olduğundan bu gibi konularla ilişiğimiz kesildi. Ben size, alan olarak neyi seçerseniz seçin en az 1 yabancı dili iyi bir şekilde mutlaka öğrenmenizi tavsiye edebilirim ama. Biricik çocuum, iş peşinde o krizden bu bunalıma sürüklendiği aylarda, İngilizce bildiği için özel ders vererek, çeviri işleri, ödevler falan yaparak en azından asgari ihtiyaçlarını karşılayacak kadar para kazanabilmişti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, iş başvurularında dahi yabancı dil ön planda

      Sil

Blogger tarafından desteklenmektedir.

İzleyiciler

img { padding:5px; margin:5px; border-width: 5px; border-color: #0066CC; border-style: single; ridge }